Förlåt mig Valdos Gud

Jag har tydligen blivit duktig på mitt jobb. Vet inte om det är någonting att vara stolt över. Tror knappast det. Med list och en rejäl dos av retoriska argument kan jag nu sälja dig vad fan som helst. Ren skit om det är så. Är jag en hemsk människa? Faan, jag får dåligt samvete. Min specialare är skräckpropaganda och ordentligt med sådant. Jag har i princip övertygat människor i alla åldrar att om man inte skyddar sig med vår spärrtjänst så kan man bli skuldsatt för resten av sitt liv. Varenda invändning slår jag sönder med ännu mer skräckpropaganda som om jordens undergång närmar sig med stormsteg och att företaget jag jobbar på är det enda som har en lösning på problemet.
Dagen sjukaste sälj då jag övertygat en djupt troende man:
Han: - Det låter som en riktigt bra tjänst verkligen, men jag tror inte att det är någonting för mig.
Jag: - Det är helt okej, detta är så klart inte en tjänst för alla, men vad får dig att tro att du inte kan bli drabbad som "alla" (lägg märke till att jag sa ALLA) andra?
Han: - Jag har skyddsänglar som vakar över mig dag och natt. En stark tro på Gud ger skydd.
Jag: - Jag förstår, jag tror ju nämligen själv på Gud (ganska mycket lögn), men tror du verkligen att Gud ingriper vid dina ekonomiska kriser? Är inte Gud större än så? Jag personligen tror att Gud bryr sig om dig och ditt liv, men inte bryr han sig om huruvida du blir skimmad eller inte. Tror du inte han har viktigare saker för sig?
Han: - Jo, det är klart...... men Gud är allsmäktig och har man nära kontakt med Gud kanske han ingriper ändå.
Jag: - Visst, du kan ju ta risken. Själv tror jag att Gud är större än så.
Han: - ................. Vad menar du?
Jag: - Tänk på alla han behöver bry sig om. Gud älskar alla lika mycket oavsett kontakt. Tänk på alla dem han måste hjälpa som har mycket större problem än våra invånares ekonomi. Vore jag du så skulle jag ta denna tjänst och låta Gud syssla med viktigare saker som kräver hans ingripande. Vad säger du? Ska vi inte hjälpa änglarna lite? Det kostar dig bara 299 kr per år och så kan du låta Gud ingripa i viktigare saker i ditt liv.
Han: - hmm, ja, det är ju inte så mycket pengar ändå.
Jag: - Nej precis, och tänk på alla pengar du gör av med på oviktiga saker som alkohol (lögn av mig, klart viktigt), tobak osv.
Han: - Jag röker inte.
Jag: - Nej, men ett glas vin då och då?
Han: - Jaja, jag tar nog tjänsten ändå. Det är inte så mycket pengar och så slipper jag någonsin tänka på det mer.
Jag: - Precis, du kan vara helt säker och så behöver du bara ringa ett nummer ifall det händer något.
Detta var på ett ungefär hur det gick till. Vi pratade i 20 minuter men jag kan inte komma ihåg allt vad han sa. Tror han hette Valdo. Han var mycket snäll och dessutom rolig. Jag kände mig hemsk efter detta samtal och det var inte värt den lilla provision vi får per sälj. Tur att man har grundlön också.
Förlåt mig Valdos Gud.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag minns inte ens vad uppgiften var.. Förmodligen gick det åt helvete, men det borde ha gått bra med tanke på att jag har så jävla mycket att säga om dom filmerna. Men det är ju det, man ska vara objektiv och sån skit.. Tack för lånet förresten!! :D Jonathan ville låna dom efter mig, är det ok?



Och du, hahaha, du är bra på det du gör, men jag förstår att du får dåligt samvete. Stackars lilla gubbe :)

2010-02-23 @ 21:40:51
URL: http://unoconcet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hihihi jag tycker mest de va sjukt kul. Och att du är kung på o sälja! Man kan ju inte ha dåligt samvete för allt här i livet, du måste ju leva också. Och man vet ju trots allt innerst inne att alla som arbetar med telefonsälj ljuger ihop vilket skit som helst bara för o sälja, låter som att Valdo hade lite koll ändå, men han tyckte väll att du jobbade hårt o att du va värd pengarna. De tror jag =)

2010-02-25 @ 21:31:25
Postat av: Maggie

Oj de va jag som skrev de där men glömde att skriva att det var jag =)

2010-02-25 @ 21:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0